Mercedes-Benz GLA Forum banner

Code P06DA00 (oliepompklep in het carter)

23 reading
148K views 47 replies 23 participants last post by  GTKim  
#1 ·
De afgelopen twee weken probeerde de auto mijn aandacht te trekken. Heb hem voor onderhoud weggebracht en de uitgelezen code was P06DA00. Deze DTC verwijst naar de oliepompklep in het carter. Heeft iemand anders dit al meegemaakt?

#2 ·
Ik heb er in de GLA niet mee te maken gehad, maar wel met een paar andere voertuigen door de jaren heen. Olieverontreiniging en/of een defecte filterklep "opnamebuis" zijn typische boosdoeners.

Er is een reden waarom @Wayne, ikzelf en vele anderen olie/filter vaker vervangen dan op de Benz-onderhoudschecklist staat. ;)

Maar ook als je vaak op het circuit rijdt of anderszins sportief met je AMG rijdt, vooral met veel agressieve bochten, kan de carterpan op een bepaald punt zonder olie komen te zitten en gemakkelijker verontreinigingen opnemen. Ik weet zeker dat @Wayne nu de fysieke voordelen van een Porsche "dry sump" zal bespreken, waarvoor hij zeer gekwalificeerd is. :)

#5 ·
De auto rijdt perfect, afgezien van de lichtshow op het display. Geen trackdays, geen bergpassen, niets dat heeft bijgedragen aan enige vorm van olieverhongering. Mijn monteur heeft me net een offerte gestuurd van bijna $1800 om een sensor van $15 te vervangen. Het is allemaal arbeid. Help!

Dit is een video die ik heb gevonden van dezelfde code en reparatie op een '16 CLA45. Je hoeft het subframe niet te laten zakken op de CLA zoals op de GLA.

#6 ·
Oké, hier is mijn verhaal met de code…

Ik ging naar mijn indi voor verificatie van mijn PCV-code (P052E) en ze vonden ook deze P06DA00-code, wat een beetje een verrassing was omdat ik hem niet zag toen ik de auto scande, maar ook gewoon een vrij standaard/goedkope obd2-scanner heb.

Indi zei dat ik naar de dealer moest gaan voor PCV en de dealer dubbel controleerde de 06DA en noemde een prijs van ongeveer $1500 of iets meer als ik me goed herinner en ik zou er al voor meer dan $2000 zijn voor PCV.. Ik zocht online en kwam de andere thread op deze forums tegen waar je ook in gepost hebt.. Ik las het Xentry bulletin dat zei dat je het mogelijk kon negeren en zag dat het voor m274 motoren was, maar nam gewoon de kans dat het hetzelfde zou zijn voor de m133 want ik wilde eerlijk gezegd niet bijna $4k in één keer bij de dealer uitgeven voor reparaties.

Ik reed ongeveer 18 maanden en 20.000 mijl vanaf het moment dat ik er voor het eerst van wist tot ik de auto inruilde en had geen rijproblemen, geen dashboardlampjes, reed de auto over het algemeen behoorlijk hard en ging er zelfs een paar keer mee naar autocross in die tijd/kilometers. Als ik het PCV-probleem niet had gehad om de auto goed te laten scannen, dan had ik nooit geweten dat het er was. Citeer me niet, maar van wat ik ervan begreep, is dat als het onderdeel faalt, het 'open faalt', dus uiteindelijk is er kans op overmatige, maar niet gebrek aan smering... al die elektrische problemen klinken eerlijk gezegd raar voor mij, gebaseerd op wat ik heb ervaren.

#22 ·
Oké, hier is mijn verhaal met de code…

Ik ging naar mijn indi voor verificatie van mijn PCV-code (P052E) en ze vonden ook deze P06DA00-code, wat een beetje een verrassing was omdat ik hem niet zag toen ik de auto scande, maar ik heb ook maar een vrij standaard/goedkope obd2-scanner.

Indi zei dat ik naar de dealer moest gaan voor PCV en de dealer dubbel controleerde de 06DA en noemde een prijs van ongeveer $1500 of iets meer als ik me goed herinner en ik zou er al voor meer dan $2000 zijn voor PCV.. Ik zocht online en kwam de andere thread op deze forums tegen waar je ook in gepost hebt.. Ik las het Xentry bulletin dat zei dat je het mogelijk kon negeren en zag dat het voor m274 motoren was, maar nam gewoon aan dat het hetzelfde zou zijn voor de m133 omdat ik eerlijk gezegd niet bijna $4000 in één keer bij de dealer wilde uitgeven voor reparaties.

Ik reed ongeveer 18 maanden en 20.000 mijl vanaf het moment dat ik er voor het eerst van wist tot ik de auto inruilde en had geen rijproblemen, geen dashboardlampjes, reed de auto over het algemeen behoorlijk hard en ging er zelfs een paar keer mee naar autocross in die tijd/kilometers. Als ik het PCV-probleem niet had gehad om de auto goed te laten scannen, dan had ik nooit geweten dat het er was. Citeer me niet, maar van wat ik ervan begreep, is als het onderdeel faalt, het 'open faalt', dus uiteindelijk is er kans op overmatige, maar niet gebrek aan smering... al die elektrische problemen klinken eerlijk gezegd raar in mijn oren van wat ik heb ervaren
Ik heb precies dezelfde foutcode als jij, ik bezit een W176 2016 en het begon met P052E en toen verdween die code en na een thermostaathuiswissel kreeg ik de P06DA00 code. vreemd dat foutcodes kunnen komen en gaan. de vraag is of je het moet negeren en doorrijden tot het je anders vertelt

#8 ·
Bedankt youseh. Klinkt alsof we op veel dezelfde plaatsen hebben gezocht. Verschillende motor en ECU. Interessante overeenkomsten echter.

Dus het klinkt alsof mijn enige optie is om mijn enkels te pakken en hiervoor te betalen. Ik heb bijna 100.000 probleemloze kilometers gehad tussen twee GLA45's, dus ik denk dat ik aan de beurt was. Het zou leuk geweest zijn als MBZ met een TSB of terugroepactie was gekomen. Ze hebben het onderdeel zelf opnieuw ontworpen. Als dat niet de OEM is die een ontwerpfout erkent, weet ik niet wat het wel is.

#9 ·
Bedankt youseh. Klinkt alsof we op veel dezelfde plaatsen hebben gezocht. Andere motor en ECU. Interessante overeenkomsten echter.

Dus het lijkt erop dat mijn enige optie is om mijn enkels te pakken en hiervoor te betalen. Ik heb bijna 100.000 probleemloze kilometers gehad tussen twee GLA45's, dus ik denk dat ik over tijd was. Het zou leuk geweest zijn als MBZ met een TSB of terugroepactie was gekomen. Ze hebben het onderdeel zelf opnieuw ontworpen. Als dat niet de OEM is die een ontwerpfout erkent, weet ik niet wat het wel is.
Oh ja, ze hebben het zeker openlijk erkend, maar hun handen ervan afgewassen via de tsb-brief waarin stond dat het geen probleem was. Wat het blijkbaar ook niet is, want wie weet hoe lang we dit al hebben opgeslagen. Ik had de mijne ermee kunnen kopen, voor zover ik weet, ik heb het toen niet gescand. Ik denk dat je opties zijn om het te negeren zoals velen deden of te betalen om het te repareren met het bijgewerkte onderdeel voor gemoedsrust.

Voor het opnieuw ontworpen onderdeel leek het erop dat het na de reparatie 6 maanden later terugkwam. (keek naar berichten ver terug in het mbworld-forum en las dat een paar keer gebeurde)

#14 ·
Veel berichten op andere forums hierover. Er is een discussie op MBWORLD die stelt dat het defect eigenlijk voordelig is omdat het de instelling van de verminderde oliedruk in de 2-traps oliepomp uitschakelt, die normaal open zou moeten staan. Alleen wanneer de auto rijdt, wordt de oliedruk onder de 3500 tpm verlaagd. Het gebruik van 2-traps oliepompen is niet uniek voor Mercedes en is slechts een van die dingen die worden gebruikt om het brandstofverbruik te verminderen, net als de start/stop-functie.

#15 ·

#16 ·
Hallo mensen, ik ben dus naar de werkplaats geweest om mijn auto te laten onderhouden en ze hebben deze fout p06da00 gevonden. Na het zoeken op Google kwam ik erachter dat ik de kabelboom van de oliepompadapter moet vervangen, die ongeveer (20 euro) kost, maar voor het werk hebben ze een fortuin in rekening gebracht. Ik las ook dat dat probleem meer betrekking heeft op AMG-klasse motoren? We rijden een GLA 1595 cm3 115 KW Benzine. Kan deze fout dus gerelateerd zijn aan mijn motor of willen ze me gewoon extra kosten in rekening brengen voor niets?

#17 ·
Ik heb een 2016 merc cla 250, de auto is al drie keer gestopt met rijden, heel af en toe over een paar maanden en moest opnieuw gestart worden. Ik heb de auto naar mijn lokale garage gebracht (zeer ervaren in elektrische problemen). Hij voerde de diagnose uit en de code P06DA00 kwam naar voren. Ik heb de draad hierboven gelezen en hem een link gestuurd. Ik heb de auto ingeboekt, maar hij zit vol tot volgende week. Mijn vraag is, is het oké om met de auto te blijven rijden tot hij gerepareerd is of kan ik schade aan de motor veroorzaken? Ik heb hierboven gezien dat mensen met deze fout rondgereden hebben, zonder problemen. Bedankt op voorhand Dave

#18 ·
Ik heb dezelfde fout, ik heb een 2016 en ik gebruik BlueDriver als de ECU-lezer, en het heeft crowd-sourced informatie over codefrequenties. Er staat dat het een extreem veelvoorkomende fout is. Met een paar vaak gemelde reparaties van: vervangen motoroliepompsolenoĂŻde; gerepareerde of vervangen bedrading van de motoroliepompsolenoĂŻde. @JettaRed .. Ik denk dat uw beoordeling veel zin heeft... Ik lig er niet wakker van. Ik heb ook een lege hulpstart-stop-accu en ik plaats deze in dezelfde categorie...:sneaky:

#19 · (Edited)
Pakte mijn enkels en liet mijn monteur deze week de defecte oliepompklep vervangen. Slechtste $2.000 die ik ooit heb uitgegeven. Haalde de auto op en kwam nog geen kilometer ver voordat het dashboard weer oplichtte. Bracht hem meteen terug, liet de auto aanstaan zodat ze het dashboard konden zien en overhandigde de sleutels.

Voordat ik de auto ophaalde, vertelde mijn monteur me dat ze nog twee foutcodes hadden uitgelezen, naast P06DA00...

• U1457 huidig brandstofniveausignaal van achterste SAM-eenheid met tussenpozen
  • P2610 ECM/PCM motor uit timer prestaties

Terwijl ik wachtte, woedend, hebben ze de auto opnieuw gescand. Het goede nieuws is dat P06DA00 en P2610 niet terugkwamen. Het slechte nieuws is dat de foutcode U1457 wel terugkwam. Nu weet ik wat dit allemaal veroorzaakt. Jammer dat ik blut ben.

#20 ·
UPDATE: Het probleem is OPGELOST en alle codes zijn vanzelf verdwenen! Verschillende apparaten en systemen communiceerden niet goed omdat de CAN-bus defect was. Foto hieronder.

De werkplaats die het probleem heeft vastgesteld en opgelost, is eigendom van een Mercedes-meestertechnicus. Geen reden voor mij om de auto ooit nog ergens anders naartoe te brengen. Het klinkt alsof mijn oude monteur in feite $3.000 van mijn geld heeft uitgegeven (en meer wilde uitgeven) om willekeurige foutcodes één voor één te repareren in plaats van te proberen erachter te komen wat er echt aan de hand was. Nooit meer. Een dure les geleerd.

#23 ·
Ik had dezelfde code: P06DA00: Motoroliedrukregelcircuit, de auto reed erg goed. Ik heb de auto naar een garage gebracht, hij nam 120$ alleen voor de diagnose, en hij zei dat ik de oliepomp en de kabelboom voor de actuator moet vervangen. En dit kost 2700$ (inclusief belastingen, onderdelen en arbeid). Ik heb het gevoel dat ze liegen, en het zou niet zoveel moeten zijn....is het mogelijk dat met die code de oliepomp en de kabelboom van de actuator vervangen moeten worden?? Help alsjeblieft

#24 ·
Niet repareren, tenzij u gerelateerde code en CEL heeft. Het is een veelvoorkomend probleem en MB zei dat het niet gerepareerd hoeft te worden. De oliedrukregelklep vermindert de oliedruk indien nodig. De draad moet worden doorgesneden zodat de druk altijd volledig is. Geen probleem met volledige oliesmering. Zeer gering meer brandstofverbruik als u het kunt voelen of meten. Ik zag dit in een YouTube-commentaar. Dit onderdeel is niet essentieel voor de goede werking van de motor. Er is een technisch bulletin van MB waarin staat dat u het moet negeren zolang er geen andere motorcode is. Deze klep vermindert de oliedruk, zelfs als deze correct werkt. Het kan meer schade aanrichten dan goed doen.

#29 ·
Repareer het niet, tenzij je gerelateerde code en CEL hebt. Het is een veelvoorkomend probleem en MB zei dat het niet nodig is om het te repareren. De oliedrukregelklep vermindert de oliedruk indien nodig. De draad moet worden doorgesneden zodat de druk de hele tijd vol is. Geen probleem met volledige oliesmering. Zeer kleine toename van het brandstofverbruik als je het kunt voelen of meten. Ik zag dit in een YouTube-opmerking. Dit onderdeel is niet essentieel voor de goede werking van de motor. Er is een technisch bulletin van MB waarin staat dat je het moet negeren zolang er geen andere motorcode is. Deze klep vermindert de oliedruk, zelfs als deze correct werkt. Het kan meer schade aanrichten dan goed doen.
Ik heb ongeveer 150.000 km gereden met deze olieklep fout. Nog geen problemen. Slechts een lichte toename van het brandstofverbruik. Dus als je het hebt, laat het dan met rust. Bespaar je geld.

#26 ·
20.000 mijl op mijn GLA. Ik neem aan dat ik de M260 heb. Kreeg de gevreesde P06DA00 foutcode. Slechte draad of klep in het oliecarter. Onderdelen zijn erg goedkoop, maar de dealer code om te vervangen is $3000. Het klinkt alsof de korte draad de meest voorkomende boosdoener is.

1) Als de klep de oliedruk bij bepaalde RMP-punten vermindert, waarom is het dan cruciaal om deze te repareren?

2) Hoe moeilijk is het om de oliepan te verwijderen (en te vervangen)? Ik kan hier geen video's over vinden.

3) Heeft iemand deze reparatie al in DIY-stijl gedaan?

DANK U!

#27 ·
20.000 mijl op mijn GLA. Ik neem aan dat ik de M260 heb. Kreeg de gevreesde P06DA00 foutcode. Slechte draad of klep in de oliepan. Onderdelen zijn erg goedkoop, maar de dealer code om te vervangen is $3000. Het klinkt alsof de meest voorkomende boosdoener de korte draad is.

1) Als de klep de oliedruk bij bepaalde RMP-punten vermindert, waarom is het dan cruciaal om deze te repareren?

2) Hoe moeilijk is het om de oliepan te verwijderen (en te vervangen)? Ik kan hier geen video's over vinden.

3) Heeft iemand deze reparatie al in DIY-stijl gedaan?

DANK U!
1) Niet repareren. Niet kritiek. Verminder de oliedruk onder 3~4k rpm. Het is niet nodig om smeermiddel te verminderen, tenzij u 0,01% benzine wilt besparen.

2) Niet repareren
3) Niet repareren

#37 ·
Mercedes-dealer heeft het gratis gerepareerd. Zei dat het een gebaar van goede wil was, aangezien het zo'n veelvoorkomend probleem is. Ga naar een paar MB-dealers en vraag of ze een gebaar van goede wil kunnen doen. Het is een onderdeel van 20 dollar, maar de kosten bedragen 1500 tot 2500 dollar, afhankelijk van de MB-dealer. Als je ergens woont waar het koud wordt, bevriest de klep en raakt olie opgesloten. Wanneer het opwarmt en smelt, kan het olie lekken op bedrading en elektrische componenten. Ik zou het laten repareren. Je kunt het redden door alleen het ene onderdeel te vervangen in plaats van het hele ding en de motor niet te hoeven optillen. Er is een YouTube-video over hoe je het moet doen. Ik zal proberen de link te vinden. Ik reed ongeveer een jaar met de code en net nadat de winter warmer werd, moet de klep losgeraakt zijn en overal olie hebben gemorst. De auto ging in de noodloop en begon overal te roken.