Mercedes-Benz GLA Forum banner

Kloppend/Bonkend geluid van achteren van 2018 GLA-250 4Matic

1 reading
7.1K views 21 replies 9 participants last post by  Alex 3  
#1 ·
De auto van mijn dochter is een Mercedes GLA-250 4Matic uit 2018. Er staat 81.702 mijl op de teller. We hebben hem in 2020 tweedehands gekocht bij een zeer gerenommeerde dealer.

We begonnen, soms bij lage snelheden bij het optrekken vanuit stilstand, een bonkend/kloppend geluid te horen dat van de achterkant van het voertuig komt. Wanneer het optreedt, lijkt het te zijn wanneer je rechtuit gaat, in tegenstelling tot wanneer je het stuur draait. Je hoeft niet veel snelheid te halen om het geluid te laten verdwijnen en de auto is dan muisstil.

We hebben hem naar Firestone gebracht om de banden te laten wisselen voordat ze terug naar de universiteit ging en hebben hen ernaar gevraagd. Ze hebben hem geĂŻnspecteerd en zeiden dat de uitlijning en het balanceren beide in orde waren, maar ze stelden vast dat 2 van de banden enkele "cupping"-eigenschappen hadden die mogelijk de oorzaak van het geluid waren, dus hebben ze de 2 verdachte banden vervangen door 2 nieuwe.

We zijn van huis vertrokken om de auto terug te brengen naar onze dochter op de universiteit, aanvankelijk denkend dat de eerdere bonkende/kloppende geluiden niet meer voorkwamen, maar ze zijn weer opgedoken toen we gisteravond met lage snelheid ons hotel inreden.

Ik lees informatie over dat dit mogelijk een probleem met het achterdifferentieel of een kruiskoppeling is.

Alle suggesties van iemand op dit forum worden zeer gewaardeerd, omdat we de oorzaak van het af en toe optredende geluid volledig willen achterhalen en het willen oplossen.

Het gebeurt niet de hele tijd en lijkt willekeurig te zijn wanneer het optreedt bij zeer lage snelheden.

Bedankt bij voorbaat.

#4 ·
Ik geloof in het verversen van de achterdifferentieelolie om de 10.000 mijl. Ik begin hier op het forum als een plaat te klinken wat dit betreft. Maar het verversen van de olie heeft veel geluidsproblemen opgelost. En het is gewoon goed preventief onderhoud, naar mijn mening.
Ik begrijp de strekking, maar 10.000 is een beetje overdreven als je aan motorolieverversingen denkt.
Wat zegt het servicehandboek over de onderhoudsintervallen van het achterdifferentieel?

#8 ·
Ik kan me vergissen over 20.000 mijl, aangezien 50.000 km 30.000 mijl is.

Onderhoud is verkoopgedreven en de fabriek bekommert zich om... wat is het minimum om de meeste auto's door de garantieperiode te krijgen? Daarna is elke storing geld in het laatje voor de dealers.

Als lid van dit forum gedurende meerdere jaren zijn er twee belangrijke dingen naar voren gekomen...

1. De achterdifferentiëlen in deze auto's zijn kwetsbaar.

2. Open nooit het schuifdak!!!!!

Ja, batterijstoringen creëren gremlins en er zijn zorgen geweest over thermostaten, waterpompen en PCV's, naast een paar andere dingen.

Maar 1 en 2 hierboven blijven opduiken. Onderhoud wordt zelf bepaald. Maar, IMHO, er is een verband tussen reparatiekosten, servicekosten en onderhoudsschema. Ik zeg het maar.

#9 ·
Deze discussie heeft me ertoe gebracht om verder te kijken.
De enige referentie die ik kan vinden voor een achterdifferentieelwissel bij elke A-service is alleen in AMG-modellen, inclusief GLA.
Er staat niets in de lange lijst met services dat ook maar in de buurt komt van het zeggen wanneer het achterdifferentieel van de GLA vervangen moet worden.
Gezien de kosten en ervan uitgaande dat men ongeveer 20000 km per jaar rijdt, zou het mijn plan zijn om het elke twee jaar te vervangen, samen met de remvloeistof, nadat ik het voor het eerst heb gedaan toen ik de auto kreeg, wat naar mijn mening elke nieuwe eigenaar van een gebruikte auto zou moeten doen.

#10 ·
De auto van mijn dochter is een 2018 Mercedes GLA-250 4Matic. Heeft 81.702 mijl op de teller. Gekocht als occasion bij een zeer gerenommeerde dealer in 2020.

We begonnen bij lage snelheden, soms bij het wegrijden vanuit stilstand, een bonkend/kloppend geluid te horen dat van de achterkant van het voertuig komt. Wanneer het optreedt, lijkt het te zijn bij rechtdoor rijden in tegenstelling tot bij het draaien van het stuur. Je hoeft niet veel snelheid te maken om het geluid te laten verdwijnen en de auto is dan muisstil.

We hebben hem naar Firestone gebracht om de banden te laten wisselen voordat ze terug naar de universiteit ging en hen ernaar gevraagd. Ze hebben hem geĂŻnspecteerd en gezegd dat de uitlijning en het balanceren beide in orde waren, maar ze stelden vast dat 2 van de banden enkele "cupping"-eigenschappen hadden die het geluid zouden kunnen veroorzaken, dus hebben ze de 2 verdachte banden vervangen door 2 nieuwe.

We zijn van huis vertrokken om de auto terug te brengen naar onze dochter op de universiteit, aanvankelijk denkend dat de vorige bonkende/kloppende geluiden niet meer voorkwamen, maar ze zijn weer opgedoken toen we gisteravond met lage snelheid ons hotel inreden.

Ik lees informatie over dat dit mogelijk een probleem is met het achterdifferentieel of een kruiskoppeling.

Alle suggesties van iemand op dit forum worden zeer gewaardeerd, want we willen de oorzaak van het af en toe optredende geluid volledig achterhalen en het oplossen.

Het gebeurt niet de hele tijd en lijkt willekeurig te zijn wanneer het optreedt bij zeer lage snelheden.

Bedankt bij voorbaat.
Bel een lokale monteur/benzinestation en vertel hen dat je een spoeling en vulling van het achterdifferentieel wilt. Geef hen je merk/model van de GLA. Vraag hen om de olie van het achterdifferentieel te spoelen en de nieuwe olie in te vullen (1 quart is alles wat nodig is). Er gaat eigenlijk iets minder dan een volle quart in.

Ik had het geluid op mijn 2019 GLA 4-Matic en zodra ik de oude olie had gespoeld en de nieuwe olie had gevuld = Het geluid/schokken/achterblijven was ALLEMAAL WEG!! Het schakelen van versnelling naar versnelling ging zo soepel.

#12 ·
Dit is de juiste aanpak, maar volgens een YT-video van SPA Auto Sam specificeert MB een dubbele spoeling. Sam doet er een, test op de weg en als het probleem niet is opgelost, doet hij de tweede.
Daar ben ik het ook mee eens. Ik heb een spoeling gedaan en het werkte. Ik heb net een 2e spoeling gedaan, aangezien ik vorige week mijn geplande olieverversing moest doen. Dus in de afgelopen 15.000 mijl heb ik twee spoelingen gedaan en het is alleen maar zoveel beter geworden met het schakelen.

#17 ·
Spoelen is eenvoudig als je metrische inbussleutels hebt, een pomp met een kleine slang en de bereidheid om op de grond te gaan liggen. Gebruik de zoektoets om threads te vinden die dit bespreken. Zorg er altijd voor dat je de vulplug kunt verwijderen voordat je de aftapplug verwijdert!!!!
Moet ik de MB-vloeistof gebruiken of welke raad je aan?