Ik ben een grote fan van YouTube-autokanalen en het lijkt erop dat iedereen en zijn broer een K-serie motor vervangt door een andere K-serie motor, een LS in een Miata stopt, een Audi 5-cilinder in een Golf R propt, of iets van die aard. Heeft iemand gehoord van mensen die een M133 of M139 uit de AMG-auto's gebruiken voor een motorwissel? Zeg een M139 in een Miata of beter nog een Mini Cooper of een Honda! Het lijkt me een interessante swap om een AWD Honda CRX te maken met bijna 400 pk.
Hoe dan ook, zomaar een gedachte en fijne vrijdag!
Haha, ik hou van de creativiteit hier! Het wisselen van een M133 of M139 in iets kleins als een Miata, Mini of Honda is zeker een wild idee. Die motoren zijn waanzinnig krachtig voor hun formaat – de M139 levert in standaardvorm bijna 400 pk, dus in een lichtgewicht chassis zou het waanzinnig zijn.
De belangrijkste uitdagingen zouden montage, bedrading en koeling zijn. Deze AMG-motoren zijn krap verpakt, en het uitzoeken van montagebeugels, transmissieadapters, ECU-tuning en uitlaatrouting zou een serieus project zijn. Ook gewichtsbalans en aandrijflijncompatibiliteit (vooral als je AWD wilt) kunnen snel lastig worden.
Dat gezegd hebbende, als iemand de fabricagevaardigheden en diepe zakken heeft, kan het een showstopper-build zijn. Eerlijk gezegd, ik zou het graag gedaan zien, misschien met een
xtryfun touch up paint kit bij de hand – veel fabricagewerk eindigt meestal met kleine krasjes of verfchips, en het is fijn om de auto er scherp uit te laten zien terwijl je motoren wisselt.