Mercedes-Benz GLA Forum banner

Zelf de hoofdbatterij vervangen?

2 reading
14K views 9 replies 6 participants last post by  firx11  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

Ik wil de hoofdaccu van mijn 2019 GLA 45 AMG vervangen (misschien met een Optima Yellow Top H6). Ik heb een paar vragen:

1) Ik wil de accu vervangen zonder dat ik enig systeemgeheugen hoef te resetten. Daarom denk ik erover om gewoon een secundaire 12 V-accu die ik heb liggen parallel aan te sluiten op de geĂŻnstalleerde accu, zodat het systeem nooit stroom verliest wanneer ik de geĂŻnstalleerde accu verwijder. Hiervoor wil ik graag weten of ik de secundaire accu kan aansluiten op de locaties die in de onderstaande afbeelding worden getoond (negeer de gele kabels van de acculader die momenteel is aangesloten). De witte lijnen volgen de paden van kabels die de accuklemmen verbinden met de betreffende locaties. Een voltmeter toont aan dat de spanning over de twee omcirkelde locaties hetzelfde is als die van de accu, en van positief van de accu naar de omcirkelde negatief geeft ook dezelfde waarde, net als van negatief van de accu naar de omcirkelde positief - alles zoals verwacht.

Image

2) Ik herinner me dat ik ergens heb gelezen over het resetten van de dynamo zodat deze zich aanpast aan de nieuwe accu. Hoe wordt deze reset uitgevoerd? In sommige forums, in ieder geval voor andere Benz-modellen, zie ik melding van het resetten van een BMS, waarvan ik aanneem dat het staat voor "batterijmanagementsysteem".

3) Zou het, wat betreft het behouden van het systeemgeheugen, beter zijn om gewoon een zogenaamde memory saver te kopen en te leren gebruiken (ik weet er eerlijk gezegd niets van; ik heb alleen gemerkt dat zo'n apparaat bestaat)?

4) Nog andere overwegingen om rekening mee te houden bij het vervangen van de hoofdaccu?

Bedankt,
Andy

Ter info: de instructies uit de servicehandleiding voor het vervangen van de accu zijn hieronder toegevoegd. Ze lijken de reset van de dynamo, het resetten van het elektrische systeem, etc. niet te behandelen.

Attachments

#2 ·
Het resetten van de BMS houdt in dat je batterij-informatie invoert, zodat de computer kan beslissen met welke spanning de batterij moet worden opgeladen. Als je het batterijtype wijzigt, moet de dealer zijn computer gebruiken om dit aan te passen (te registreren). Ook veranderen de laadalgoritmen naarmate een batterij ouder wordt. Door de BMS te resetten, worden ook de laadcurves gereset.

Ik heb de batterij in Pam's 2017 45 een paar keer vervangen en me nooit zorgen hoeven maken over het verliezen van instellingen. Het aansluiten van een parallelle batterij brengt het risico met zich mee dat de pluskabel kortsluiting maakt met de aarde wanneer je de oude batterij eruit trekt of de nieuwe erin doet. Ik zou het afraden.

#3 · (Edited)
Ik begrijp het. Bedankt, Wayne. Even ter verduidelijking: Is het resetten van de BMS een procedure die alleen een dealer kan uitvoeren? Stel dat ik een vervangende batterij plaats die hetzelfde model is als het origineel, en ik wil gewoon de BMS resetten om de laadcurves te resetten. Heb ik daar een dealer voor nodig? Wat heeft u in dit verband gedaan na het vervangen van de batterij van Pam? Heeft u gewoon een afspraak met de dealer gemaakt en een vast bedrag betaald om deze te resetten?

Vanuit voertuigen uit 2004, 1983 en 1978 is het vreemd om te wennen aan de gedachte dat ik niet eens mijn eigen autoaccu kan vervangen!

Het is goed om te weten dat er geen instellingen verloren gingen toen de batterij op uw 2017 werd vervangen. Ik heb gelezen dat sommige modernere MBZ's zo zijn. Als de uwe uit 2017 zo is, neem ik aan dat mijn 2019 dat ook zou zijn.

Wat betreft het risico op kortsluiting bij het uitvoeren van de procedure, was ik van plan karton/lappen te gebruiken om alles te isoleren, maar als er geen instellingen hoeven te worden gereset, zou er geen reden zijn om een andere batterij parallel te gebruiken.

In het geval dat ik alleen de BMS-laadcurves wil resetten, vraag ik me af of wat er in de onderstaande video wordt gedaan voldoende is (video oorspronkelijk gepost door RamaGLA op een draad over het onderwerp: (2) Scanner/tool that will reset/synchronize BMS for new battery? | Mercedes-Benz GLA Forum (glaowners.com) ).

2018 Mercedes GLC-43 Battery Registration - YouTube

#4 ·
Gewoon uit eigen ervaring, ik heb de hoofdbatterij al heel vaak vervangen (ik gebruikte een tijdje lichtgewicht batterijen, lol) en ik heb nog nooit een BMS-procedure uitgevoerd.

Gewoon een nieuwe erin gezet en ik ging van start. Ik heb daarna helemaal geen problemen gezien of opgemerkt.

• Like
Reactions: Wayne
#9 ·
Gewoon uit eigen ervaring, ik heb de hoofdbatterij al een paar keer vervangen (ik gebruikte een tijdje lichtgewicht batterijen, lol) en ik heb nog nooit een BMS-procedure uitgevoerd.

Gewoon een nieuwe erin gezet en weg was ik. Heb daarna helemaal geen problemen gezien of opgemerkt.
firx11, wat gebruikte je voor "lichtgewicht batterijen"? Ik wil antigravity lithium-ion in mijn auto zetten.

#6 ·
Geweldige video. Hoe belangrijk is registreren? Ik weet het niet. Maar als je geneigd bent een Foxwell te kopen, ben je misschien beter af dan wanneer je een dealer bezoekt.
Ja, dat is wat ik dacht - plus, de tool doet verschillende diagnostische tests en dergelijke.

Ik heb net mijn batterij gratis laten testen bij O'Reilly's. De man die de test uitvoerde was super cool en kletste even met me. Hij vertelde me dat ze geen batterijen vervangen in voertuigen die batterijregistratie vereisen; ze verkopen alleen de batterij en laten het aan de klant over om deze te installeren of ergens anders te laten installeren. Hij zei dat ze het probleem de hele tijd tegenkomen met nieuwere BMW's, MBZ's, enz. We hebben niet veel meer over het hele proces gesproken.

• Like
Reactions: Huey52
#8 ·
Ik heb de hoofd- en hulpaccu's van mijn 2017 AMG GLA45 vervangen en er hoeven geen computer resets of andere aanpassingen te worden uitgevoerd. Na het vervangen van de hulpaccu werkt de start-stop weer zoals bedoeld. Ook had ik, toen de hulpaccu zwak was, een paar problemen met de auto, de transmissiefoutmelding kwam een paar keer naar boven met de melding "Stop met rijden en ga naar de dealer" en de auto schoot weg, maar na het vervangen van de hulpaccu werkte alles weer als nieuw, geen problemen meer. Houd al je accu's vers!!! De hoofdaccu is vervangen door het merk Interstate van Costco ($169) en de hulpaccu heb ik online gevonden, een originele MB voor $140.