Mercedes-Benz GLA Forum banner

2015 GLA45 multiriem vervangen

76 views 4 replies 3 participants last post by  sam45AMG  
#1 ·
De riem vervangen bij ongeveer 82.000 mijl met een MB-exemplaar. Waarschijnlijk het goedkoopste kritische MB-onderdeel dat ik ooit heb gekocht, minder dan $ 18 herinner ik me.
Gereedschap gebruikt om de spanner te ontspannen: Amazon.com: 4346 Serpentine Belt Replace Tool for Mercedes Benz M270 Engine Belt Tensioner Wrench Serpentine Belt Tool MM# 270589000700 : Automotive

Het gereedschap paste niet tussen de spatborden en de spanner, dus ik moest wat van de punt afvijlen om het te laten passen en het van onderaf te kunnen installeren.

Nadat het spelingprobleem was opgelost, kon ik het niet goed uitlijnen en ik weet niet zeker of de oude riem gewoon zo uitgerekt was of dat de ster op het gereedschap niet goed was bevestigd, maar ik moest de onderplaat inkerven om voldoende hoek te krijgen om hem in te brengen en voldoende zwaai te hebben om de spanning te laten vieren. Toen de nieuwe riem was geĂŻnstalleerd, had ik zeker genoeg hoek om hem eruit te halen, dus ik denk dat de oude riem behoorlijk uitgerekt was, wat me doet denken dat ik hem elke keer moet vervangen als de bougies aan vervanging toe zijn.

Je kunt het gat in de oude riem op de foto's zien.

Attachments

#2 ·
Ja, goed idee om vaak te vervangen. Omdat een multiriem bij mij knapte, is het geen pretje bij een voertuig met zoveel elektrische systemen als de onze. Na inspectie van de mijne had hij heel weinig slijtage, hij begaf het gewoon. Mijn techneut zegt dat deze nieuwe riemen geen slijtage vertonen zoals de oude, dus inspectie van de staat is niet zo nuttig.

#3 ·
Eens, de handleiding zegt alleen om het te inspecteren, niet een definitieve kilometerstand of tijd om het te vervangen. Blij dat ik het deed toen ik het deed, ik weet niet zeker hoe veel langer het nog zou hebben meegaan. Toen het eraf was, merkte ik veel scheuren en andere kleine schade die hoogstwaarschijnlijk niet gevonden zouden zijn als je ernaar keek terwijl het geĂŻnstalleerd was.

#4 ·
Bedankt voor de post. Ik heb een 2018, dus deze moet waarschijnlijk worden vervangen. Zijn er nog andere tips? Hoe lang duurde het? Dit zou een eenvoudige klus moeten zijn. De foto's met de Amazon-tool helpen me om de klus te visualiseren. Ik neem aan dat de spanner kan worden losgelaten zodra de oude riem eraf is (zonder vast te pinnen) om de nieuwe riem te geleiden?

#5 ·
Het duurde een paar uur, maar hier is waarom:
1. Ik realiseerde me niet dat de punt van de ster-sleutel net iets te lang was om een "rechte" hoek naar het gat te krijgen totdat ik alle andere opties had uitgeput.
2. Het kostte wat tijd om het af te vijlen, te controleren, verder af te vijlen, opnieuw te controleren, enz.. Zodra ik de gereedschapssleutel kon inbrengen, was de zwenkhoek veel te kort om de spanner voldoende los te maken om de riem eraf te halen. Om voldoende zwenk- en bewegingsruimte op de spanner te krijgen, moest ik deze één tand gedraaid inbrengen vanaf waar ik momenteel was. Om dat te doen, moest ik in de onderbak snijden om die hoek te krijgen. Misschien kwam het door ernstige rek van de riem, maar ik denk dat het komt door de positie waarin ze de sleutel aan de arm hebben gelast. Als ze deze een paar graden meer in de ene of andere richting hadden gelast, had ik hem waarschijnlijk kunnen krijgen zonder de onderbak te beschadigen. Ik weet zeker dat als je de officiële van MB krijgt, deze perfect zal zijn.
3. Moest uitzoeken hoe ik hem correct moest geleiden en op de poelies moest houden terwijl ik probeerde hem te installeren. Als hij van de dynamo poelie gleed, moest ik onder de auto vandaan komen en hem van bovenaf weer opzetten. Heb dit een paar keer gedaan.
Ik denk niet dat ik het gereedschap heb verwijderd voordat ik de nieuwe riem heb geĂŻnstalleerd, maar misschien wel. Wat ik wel kan zeggen is dat zodra je de riem eraf hebt en de spanning loslaat, als het gereedschap helemaal doorgaat en iets raakt, dan zou ik het niet verwijderen, maar als de spanner volledig is losgelaten en het niets raakt, dan kun je het gereedschap verwijderen en het in dezelfde positie weer installeren.
Nee, ik heb geen poelies, rollen of de spanner vervangen. Alleen de riem vervangen.
Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou het niet eens de helft zo lang duren, maar nog steeds langer dan bij andere voertuigen. Op mijn Toyota Corolla uit 2003 kan ik die riem in minder dan een paar minuten vervangen, waarschijnlijk in minder dan 1 minuut met een paar oefenrondes.
Tips:
Plan een paar uur of meer, haast je niet. Veilig onder de auto kunnen komen, bespaart veel tijd; ik had de voorkant op assteunen. Als iets niet goed werkt, neem dan een stap terug, kijk er nog eens naar en zie wat je kunt zien. Wees geduldig, probeer niet gefrustreerd te raken, het kan een paar pogingen duren.
Laat ons weten hoe het gaat.